سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دعایی که بوی شهادت می‌دهد

عنصر شهادت در دعای علوی مصری

در برخی از تشرفات، امام عصر(ع) شیعیان خود را به خواندن زیات‌نامه‌ها و ادعیه‌هایی سفارش نموده‌اند. بیش‌ترین تأکید امام(ع) در این تشرفات فراوان، دعا برای فرج ایشان بوده که در بخش‌های مختلف کتاب‌های معتبر، مرتب به آن‌ها اشاره شده است. در این‌جا، نخست به معرفی دعایی خواهیم پرداخت که کم‌تر در جامعة امروز ما به آن‌ها پرداخته شده است. دعای «علوی مصری» از جمله دعاهایی است که امام خود شخصاً به «علوی مصری» یاد داده‌اند. برخی از دعاها به‌خاطر این‌که امام آن را به فرد مورد نظری یاد داده‌اند، به‌نام همان شخص مشهور شده‌اند؛ مثل دعای «کمیل»، دعای «ابوحمزه ثمالی»، دعای «یمانی»، دعای «خضر»، دعای «ادریس» و نماز «جعفر طیار».

دعای علوی مصری از حیث محتوا بسیار جامع و پرمغز است و همة جنبه‌های مادی، معنوی و اجتماعی را در خود دارد. مرحوم سیدالمراقبین، عارف کامل «سیدبن طاووس» که در قرن ششم می‌زیست، می‌فرماید: «من این دعا را در نسخه‌ای بسیار قدیمی دیده‌ام.» و در کتاب خود با ذکر ماجرا و داستان دعا، آن را نقل نموده است. این دعا در کتاب‌های معتبر و قدیمی ادعیة جهان تشیع، مکرر نقل شده است؛ از جمله در کتاب شریف «بلدالامین» کفعمی که در قرن نهم زندگی می‌کرد.

این دعا برای رفع گرفتاری‌ها، سختی‌ها و شداید بسیار مؤثر است و یکی از نکات برجستة دعا، این است که امام در آن از خداوند درخواست شهادت در راه او را می‌طلبد.

و اما ماجرا و داستان دعای علوی مصری:
ادامه مطلب...

شهیدان
چهارشنبه 90/1/17 | رحیمی

شهیدان پای ما لنگ است؛ شما بیایید!

به‌ یاد شهیدان‌ مظلوم‌ عملیات‌ «کربلای‌ 4»
حمید داودآبادی

شهیدان‌، یاران‌، دوستان‌، دردآشنایان‌، ای‌ شما که‌ شب‌ها را در میان سنگرهای‌ شلمچه‌ تا به‌ صبح‌ در کنار یک‌دیگر چشم‌ بر هم‌ نمی‌نهادیم‌ تا دشمن‌ به‌ فکر شیطنت‌ نیفتد. ای‌ پاکان‌ که‌ صبح‌ها در سنگر پیشانی‌ فاو، در سنگر و کانال‌ پیشانی‌ مهران‌ با هم‌ دیده‌بان‌ روز بودیم‌. ای‌ شما که‌ می‌دانید امروز ما چه‌ می‌کشیم‌. شما خوب‌ می‌دانید که‌ بر ما چه‌ گذشته‌ است‌ و می‌گذرد. شما از دل‌ ما خبر دارید. مگر می‌شود روزها، ماه‌ها و سال‌هایی‌ با هم‌ هم‌‌سنگر بوده‌ باشیم‌، آن‌ وقت‌ فراموشتان‌ شود که‌ در این‌ کنج‌ دنیا دوستانی‌ داشته‌اید؟
ادامه مطلب...

نشاط برنامه‌های کودک در تلویزیون از چه الگویی تبعیت می‌کند؟

"دل وقتی مهربونه شادی میاد می مونه/ خوشبختی از رو دیوار سرمیکشه تو خونه" این بخشی ازتیتراژبرنامه عروسکی "خونه مادربزرگه" هست که به عنوان برنامه ای دوست داشتنی برای جوانان کنونی و کودکان دیروز نشاط آفرین بود. اما چند سالی  است که اگرچه برنامه های پررنگ و لعاب برای کودکان ساخته می‌شود، اما  کمتر صفا و صمیمیت و سادگی و در عین حال پر محتوا بودن برنامه های قدیمی را شاهد هستیم.

روند کنونی ویژه برنامه های کودک، نشان از پررنگ شدن موسیقی بی هدف و تحرک و حرکات به اصطلاح موزون در این برنامه‌ها دارد. در حالی که درسال‌های گذشته برنامه‌هایی با تکنیکی نه چندان بالا مانند خونه مادر بزرگه، هادی و هدا و علی کوچولو و... با قالبی مبتکرانه و ساده، حاوی پیام‌های جذابی برای کودکان بود، امروز کمتر برنامه‌ای برای کودکان ساخته می‌شود که در عین آنکه از پیشرفت تکنولوژی برنامه‌سازی بهره‌مند شده است، محتوایش مغلوب تکنیک و ظاهر برنامه نشده باشد و سرگرم کردن مخاطب و جذابیت زود گذر اولویت داده نشده باشد.
ادامه مطلب...

افضل اعمال
چهارشنبه 90/1/17 | رحیمی

افضل اعمال

مفهوم دعا

دعا در لغت به هر درخواستی اطلاق می شود; امادر شرع به معنای درخواست انسان از خداوند به صورت تضرع و زاری است و گاه به معنای تقدیس و ستایش خداوند و نظایر آن.
بهترین عبادت

دعا از بهترین عبادتهاست و به عبودیتی که خداوند آن را ازبندگان خویش خواسته، راهگشاتر است. در آیات و روایات به این موضوع اشاره شده است: حضرت حق می فرماید: (قل ما یعبوبکم ربی لولا دعاوکم)بگو: اگر دعای شما نباشد، پروردگارم به شما توجهی نمی کند.

در آیه ای دیگر نیز می فرماید: (ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین) مرا بخوانید تا اجابت کنم. کسانی که از عبادتم سرکشی می کنند، باخواری وارد جهنم می شوند.

با توجه به آنکه «عبادتی » در آیه فوق به «دعائی » تفسیرشده، این آیه اهمیت بسیار دعا را نشان می دهد. امام باقر(ع) می فرماید: هیچ عملی در پیشگاه الهی از طلب آنچه نزد خداونداست، بهتر نیست و هیچ کس در پیشگاه الهی منفورتر از آنکه ازعبادت سرکشی کند و چیزهایی که نزد او است نمی خواهد، نیست.

همچنین آن حضرت می فرماید: «بهترین عبادت، دعاست.» در روایتی صحیح چنین آمده است: دو نفر در یک زمان شروع به خواندن نمازکردند. سپس یکی از آنان به تلاوت قرآن مشغول شد و کمتر دعاکرد. دیگری به دعا مشغول شد و کمتر قرآن تلاوت کرد. از امام صادق(ع) پرسیدند: کدام یک از آن عمل ها بهتر است؟ حضرت فرمود:هردو خوب است.

راوی می گوید: می دانستم هردو نیک است و فضیلت دارد. (می خواستم بدانم فضیلت کدام یک بیشتر است؟) امام فرمود: دعا بهتر است، مگر نشنیده ای که خداوند عزوجل می فرماید:(ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین.) بعد امام فرمود: به خدا سوگند، دعا عبادت است; به خداسوگند،دعا عبادت است; به خدا سوگند، دعا افضل است. آیا دعا عبادت نیست؟! به خدا سوگند، دعا عبادت است; به خدا قسم، دعا عبادت است. آیا دعا مشکل ترین عبادات نیست؟! به خدا قسم، دعامشکل ترین آنهاست; به خدا سوگند، دعا سخت ترین آنهاست.

امیرمومنان(ع) می فرماید: «احب الاعمال الی الله تعالی فی الارض، الدعاء» در پیشگاه الهی بهترین کارها در زمین دعاست.

و نیز آن حضرت فرمود: «الدعاء مفاتیح النجاح و مقالیدالفلاح و خیر الدعاء ما صدر عن صدر نقی و قلب شجی و فی المناجاه سبب النجاه و بالاخلاص یکون الخلاص، فاذا اشتدالفزع فالی الله المفزع.» دعا کلیدهای رستگاری و پیروزی است. بهترین دعا آن است که از سینه ای پاک وقلبی اندوهناک صادر شود. دعا در راز و نیاز، سبب نجات است وراحتی با اخلاص پدید می آید. از این رو، وقتی ترس و نگرانی شدت پیدا می کند، باید به خداوند پناه برد.
بافضیلت ترین دعا

بر اساس پاره ای از احادیث، با فضیلت ترین دعا دعایی است که مصادف با بهترین زمانها باشد. بهترین زمان عبارت است از: سحر،هنگامی که شب از نیمه بگذرد، وقت زوال آفتاب، وقت نمازهای پنج گانه،روز جمعه، ماه رمضان، روز عرفه، شبهای عیدفطر و عیدقربان و غیر آن.

فضیلت ترین دعا، دعایی است که در مکانهای شریف خوانده شود و آن در کنار «حطیم » و «مستجار» و روضه شریف نبوی(ص) و تمامی مساجد و مزارهای شریف ائمه اطهار(علیهم السلام) است.

و همچنین با فضیلت ترین دعاها آن است که در حالتهای خوب خوانده شود.

مثلا در حال روزه، در حال نماز و تعقیب آن، در حال قرائت حمد وسوره، بین اذان و اقامه، بعد از خطبه های روز جمعه تازمانی که نماز برپا می شود، هنگامی که رقت قلب به انسان دست می دهد،زمانی که اشک جاری می شود، در وقت غربت و اضطرار و وزیدن بادها، زمانی که لشکر اسلام با لشکر کفر برخورد می کند، وقتی که اولین قطره خون شهید به زمین می ریزد وهنگامی که دست کسی که حنا بسته است به آسمان بلند می شود.
بهترین دعا

بهترین دعاها دعاهای قرآنی است. بعد از آن، دعاهایی که ازپیامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) نقل شده است. این دعاهاشفای قلوب انسانها و کامیابی عبادت کنندگان را در پی دارد.

سایت حوزه


هشدار شدید اللحن آیت الله صافی گلپایگانی به ملک عبدالله

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید در پیامی به ملک عبدالله حاکم کشور عربستان خاطر نشان کرد: ما از شما می خواهیم که برای اعاده ی اعتبار خود و برای دفاع از انسانیت، هرچه زودتر خاک بحرین را ترک نموده و از ملت مسلمان بحرین و تمام مسلمانان جهان معذرت خواهی کنید و سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپارید و الّا بدانید که دیر یا زود قهر خداوندی ظالمان را نابود خواهد کرد.
منبع خبر: www.saafi.ir

متن پیام به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
الدین النصیحة
 
آقای عبدالله بن عبد العزیز
 
السلام علیکم و رحمة الله
 
بر حسب سفارش خودتان که شما را به عنوان مَلِک نخوانند، شما را در این پیام نصیحت آمیز مخاطب قرار می دهم:
 
برادر! شما اگر چه در شمار شش میلیارد بشر، یکی از این شمار بیشتر نیستید و مثل همه، یک فرد حساب می شوید و احترام خاصی به عنوان یک نفر از اولیاء یا علماء یا مخترع و خادم به بشر ندارید و همان طور که خود گفته اید، فقط آقای عبدالله هستید چنان که دیگران هم عبدالله هستند - البته خودشناسی به عبداللهیت افتخار است- اما آنچه به شما اعتبار و شما را مورد احترام قرار داده و چشم شش میلیارد مردم را به شما و رفتار و اعمال و سیاست ها و تصمیمات شما دوخته است و به جنابعالی موقعیت خاص بخشیده است، مدیریت سرزمین وحی و حرمین شریفین است که خود را عهده دار آن می دانید. مدینه منوره و مکه معظمه «اوّلَ بیتٍ وُضع للناس»، مقام ابراهیم، اماکن و مقامات و مواریث فرهنگی همه پشتوانه های اصیل تاریخی می باشند. می خواهم من هم مثل یک میلیارد و نیم مسلمان به شما بگویم که مسئولیت های شخص شما در ارتباط با این عنوانِ با عظمت، عظیم و بسیار عظیم است. یک میلیارد و نیم جمعیت جهان از شما می خواهند همان طور که کعبه معظمه برای مردم است شما هم برای همه مردم جهان و برای همه مسلمانان باشید. همه بسوی کعبه نماز می خوانند و بسوی مسجد الحرام سجده، عبادت و نماز بجا می آورند.
 
آنجا تاریخ همه، عزت همه، دین همه و شخصیت همه می باشد. آنجا یک کشور عربی نیست، کشور همه است؛ بلکه کشور اسلام است. همه طوائف مسلمین آنجا را اَشرف بِقاع می دانند و از این جهت هم، همه مسلمانان آنجا را از خود می دانند. حکومت آنجا یکی از حکومت های عربی یا شورای خلیج فارس نیست. هم طراز قطر و امارات و بزرگتر و بزرگتر از آنها نیست؛ منطقه نفوذ بیگانه و آمریکا نیست؛ حرمین شریفین است؛ در شورای همکاری خلیج فارس ادغام نمی شود بلکه باید به کل عالم اسلام نگاه کند.
 
برای مسلمان آگاه و بیدار، رنج آور است که در حرمین، سیاست های مذهبی خاص برقرار باشد و با عالم وسیع اسلام با آن سیاست های کوته نظرانه و متحجرانه برخورد کنند و جای تأسف که ببیند در اوضاع سیاسی کشورهای اسلامی، سیاست های حکام حرمین، غرب گونه و آمریکاپسند باشد.
 
جای تأسف است که ببیند مسلمانانی که در برابر سلطه آمریکا و دفع وابستگان به آنها قیام می کنند، مغضوب حکام حرمین می شوند و افرادی مثل علی عبدالله صالح بیش از سی سال بدون هیچ مشروعیتی بر یمن حکومت داشته باشند و با اینکه وابستگی او به آمریکا معلوم است، مورد پشتیبانی شما باشد تا این همه مردم را در آنجا به خاک و خون بکشد و نهضت همگانی آنها را که بازگشت به اسلام واستقلال اسلامی است در هم بکوبد.
 
برای همه مسلمانان سؤال برانگیز است که حکام حرمین که باید به همه، به یک نظر نگاه کنند ولی در بحرین از استعباد و دیکتاتوری و فسق و فجور و خدمتگزاری آل خلیفه به اجانب حمایت کند و به آنجا نیروی نظامی بفرستند تا مسلمانان را که تظاهرات سالم دارند و استقلال خواه و اسلام طلب هستند، از صغیر و کبیر و زن و مرد، قتل عام نماید. هیچ مسلمانی از حاکمان حرمین این انتظار را ندارد.
 
مثل این که آقای عبدالله فراموش کرده که از کجا نیرو می فرستد و ظالم را در برابر مظلوم یاری می دهد!
 
ما از شما می خواهیم مقام و منزلت حرمین شریفین را حفظ کنید و این مقام را بهای این برنامه های زشت و در گرو آن نگذارید و موضع خود را حفظ کنید.
 
ما از شما می خواهیم به مسلمانان جهان توضیح دهید که آل خلیفه بر چه اساسی مشروعیت دارند و شما بر چه اساس و مشروعیتی نیرو می فرستید تا امر به معروف و نهی از منکر مسلمانان را سرکوب نمایند؟!
 
ما از شما می خواهیم که برای اعاده ی اعتبار خود و برای دفاع از انسانیت، هرچه زودتر خاک بحرین را ترک نموده و از ملت مسلمان بحرین و تمام مسلمانان جهان معذرت خواهی کنید و سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپارید و الّا بدانید که « ان ربّک لبالمرصاد» دیر یا زود قهر خداوندی ظالمان را نابود خواهد کرد که خداوند قادر متعال می فرماید: «و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیّه سلطاناً »
اول جمادی الاولی 1432
 
لطف الله صافی


<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

تمامی حقوق مادی و معنوی " یاد یاران " برای " رحیمی " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم